İnternette bir sürü arama
yapıyorsunuz. Oluşturduğunuz verileriniz botlar tarafından
otomatik toplanıyor. Reklam verenlere pazarlanıyor. Ama kimliğiniz
reklam veren şirkete verilmiyor. Botlar reklamları, verilerinize
göre eşleştiriyor. Aradığınız konulara göre reklam
görüyorsunuz. Yani kimsenin, sizin verilerinizden haberi olmuyor.
Ama örneğin bir Google çalışanı, oluşturulan büyük
veritabanına göz atıp, mesela tanıdığı bir insanın toplanmış
verilerine bakabiliyorsa, işte bu gerçekten can sıkıcı olurdu.
Ama verileri “bilinçsiz” botlar düzenliyor. Veriler
çalışanlardan gizlidir.
Peki botlar daha çok geliştirildiğinde
ne olur. Gelecekte insan bilincine yaklaşabilir. İşte o zaman, bu
botların da verilerinize bakması gerçekten huzursuz edici olur.
Çünkü artık kimliğini ve ilgi alanlarını anlamaya başlıyor
olurdu. Yani bir insanın, sürekli internet verilerinizi gözetlediği
hissi verirdi. Ama şimdilik verileriniz, bilinçsiz botların
düzenlemesi dışında gizli görünüyor. Bir çalışanın, bir
tanıdığının verisine bakmasına izin verileceğini sanmıyorum.
Verilerin pazarlanmasının
kafaya takacak bir şey olduğundan çok emin olamıyorum; birinin oturup, sizin kaydedilmiş
internet verilerinize bakmadığı sürece. Devlet de
girdiğiniz siteleri, yaptığınız telefon konuşmalarını
kaydediyor. Mesela adaletine çok da güvenemeyeceği bir ülkenin
vatandaşı için, aslında bu çok daha korkutucudur.
Büyük bir arama hizmeti vermek için
bir sürü sunucu bilgisayar, bir sürü programcı çalıştırmak
gerekiyor. Bunların bir şekilde finanse edilmesi gerekiyor.
Kullanıcılar, yaptıkları aramaları bedavaya yaptıklarını
unutuyorlar. Örneğin Google, aramaları ücretli hale getirirse bir
çok kullanıcı çok fena hayal kırıklığına uğrardı. Ama
verilerinizi toplayıp reklam yayınlamasına gerek kalmazdı! Şuanda
hizmet bedelini kullanıcılardan değil, reklam verenlerden alıyor.
Aslında pek çok kullanıcının da verilerinin toplanıp,
reklamlarla eşleştirildiğini umursadığını ya da farkında
olduklarını sanmıyorum. Onların umursadıkları, aramaları
bedava yapmak, o da böyle mümkün oluyor gibi görünüyor. Ama
mesela aramaları ücretli hale getirip, hem de kullanıcının
verilerini toplayacak olursa bu gerçekten ahlaksızca olurdu!
Youtube'ın Premium üyeliği var. Ücretli üyelik. Bu üyeler video
izlerken reklam görmek zorunda kalmıyor. Youtube'u kendileri
finanse etmiş oluyorlar. Youtube'ı Google satın almıştı. Başka
bir örnek vereyim. Kullanıcılar Windows'u sever. Kullanmak için
ücret öderler. Böylece Windows kullanıcıların hareketlerini
kaydetmez. Mesela masüstünün bir köşesinde, kullanıcıyı reklam
görmeye zorlamaz. Aslında artık çeşitli ürünlerin ve
yazılımların da kullanıcı deneyimlerini topladıklarını
belirteyim, kullanıcının rızasıyla. Yazılımı veya ürünü
daha iyi geliştirebilmek için kullanıyorlar bu verileri.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder