Bu konferanstan sonra “Yapay Zekanın Öğrenme Kapasitesi” makalesini de okumanız önerilir.
Yapay zekânın tehlikesi aslında
bizlere karşı ayaklanacakları değil, tam olarak yapmalarını
istediğimiz şeyleri yapacak olmalarıdır diyor, yapay zeka
araştırmacısı Janelle Shane. İnsanların problemlerini çözmeyi
deneyen -yeni dondurma tatları yaratmak veya yoldaki arabaları
tanımak gibi -- yapay zekâ algoritmalarının garipliğini ve bazen
de korkutucu tuhaflıklarını paylaşan Shane, yapay zekânın neden
henüz gerçek beyin ile aynı düzeyde olamayacağını gösteriyor.
- Filmlerde yapay zekâyla ilgili bir
hata olduğunda bu genelde yapay zekânın, artık insanlara itaat
etmemeye karar vermesi nedeniyle olur ve artık kendi kuralları
vardır, çok teşekkürler. Ancak, gerçek hayatta sahip olduğumuz
yapay zekâ bunu yapabilecek kadar zeki değil. Yaklaşık bir
solucanın veya belki de olsa olsa tek bir bal arısının
programlama gücüne sahiptir ve aslında, belki de daha azına
sahiptir. Beyinlerle ilgili sürekli yeni şeyler öğreniyoruz ve bu
da yapay zekânın neden gerçek beyinlerle aynı düzeyde
olmayacağını açıklıyor. Günümüzdeki yapay zekâ, bir resimde
yayayı saptamak gibi bir görevi yapabilir, fakat bir yayanın ne
olduğunu kavrayamaz, yaya onun için bir çizgiler, dokular ve bazı
şeylerin toplamıdır. Bir insanın aslında ne olduğunu bilmez.
Peki günümüzün yapay zekâsı biz ne istersek onu mu yapacak?
Eğer yapabilirse evet, fakat gerçekten istediğimizi yapamayabilir.
- Yapay zekânın tehlikesi aslında
bizlere karşı ayaklanacağı değil, tam olarak yapmalarını
istediğimiz şeyleri yapacak olmalarıdır. O zaman da yapay zekâyla
çalışma hilesi şu hale geliyor: Problemi nasıl düzenleyelim ki
gerçekten istediğimizi yapsın?
- Bir yapay zekâyla çalışırken bu
diğer bir insanla çalışmaktan ziyade, daha çok doğanın garip
bir gücüyle çalışmaya benziyor. Yapay zekâya çözmesi için
kazara yanlış problemi vermek de çok kolay ve bir şeyler yanlış
gidene dek bunu genelde fark etmeyiz.
- Yapay zekânın işi hızlı hareket
etmek. Ona ileri doğru koşması gerektiğini veya kollarını
kullanamayacağını söylemediler. Yapay zekâya hızlı hareket
etmeyi öğrettiğiniz zaman olan şey budur, takla atmak veya
şaşkınca yürüyüşler gibi şeylerle karşılaşırsınız. Bu
gerçekten yaygın. Yerde sürünmek de yaygın. (Gülüşmeler)
- Kelimelerin ne anlama geldiğine dair
veya isimleri bulurken kullanmaması gereken bazı kelimeler
olabileceğine dair hiçbir şey söylemedim. Yani onun tüm dünyası,
benim ona sağladığım veri. Dondurma tatları gibi, başka hiçbir
şey bilmiyor.
- Yani genelde veri aracılığıyla
yapay zekâya kazara yanlış şeyi yapmasını söylüyoruz. Bu,
karabalık adlı bir balık. Bir grup araştırmacı da yapay zekâyı
resimlerde karabalığı saptaması için eğitmişti. fakat ona,
balığı saptamak için resmin hangi kısmını kullandığını
sorduklarında, işte bunu vurguladı. Evet, bunlar insan elinin
parmakları. Bir balığı saptamayı deniyorsa, neden insan elinin
parmaklarını arıyor? Görünen o ki bu karabalık bir ödül
balığı ve eğitimi sırasında yapay zekânın gördüğü birçok
resimde, balık böyle görünüyordu. (Gülüşmeler) Parmakların,
balığın bir parçası olmadığını bilmiyordu.
- 2016'dan bir örnek vermek istiyorum.
Birisi Tesla'nın oto-pilot yapay zekasını kullanırken ölümcül
bir kaza oldu, fakat tasarlandığı üzere otoyolda kullanmak
yerine, şehrin sokaklarında kullandılar. Olan şey de şuydu; bir
kamyon, arabanın önüne sürdü ve araba fren yapamadı. Yapay zekâ
kesinlikle resimlerde kamyonları saptamak üzere eğitilmişti.
Fakat olan şey şu gibi görünüyor, yapay zekâ otoyolda giden
kamyonları saptamayı öğrenmişti, yani kamyonları arkadan
göreceğimiz bir şekilde öğrenmişti. Yanı görünen kamyonların
otoyolda olmaları beklenmez ve yapay zekâ bu kamyonu gördüğünde,
büyük olasılıkla bir yol işareti olarak algıladı ve altından
geçmenin güvenli olduğunu düşündü.
- Amazon, algoritmanın kadınlara
karşı ayrımcılık yapmayı öğrendiğini keşfettiği zaman, bir
özgeçmiş-sıralama algoritmasından vazgeçmek zorunda kaldı.
Olan şey şuydu, yapay zekâyı geçmişte işe aldıkları
insanlara ait örnek özgeçmişlerle eğittiler. Yapay zekâ da bu
örneklerden, kadın okullarına gitmiş olan veya özgeçmişinin
herhangi bir yerinde "kadın" kelimesi geçen, -- "kadın
futbol takımı" veya "Kadın Mühendisler Derneği"
gibi -özgeçmişlerden kaçınmayı öğrendi. Yapay zekâ,
insanların yaptığını gördüğü bu şeyi kopyalaması
gerekmediğini bilmiyordu. Teknik olarak da yapmasını istedikleri
şeyi yaptı. Sadece, yanlış şeyi yapmasını istediler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder